Om företaget

OM FÖRETAGET

Andreas Hjalmarsson startade Tangenttryckaren och började bedriva verksamhet under 2007.  Andreas fick sin huvudsakliga musikutbildning på Musikhögskolan i Malmö under slutet på 1990-talet, men kompletterade sedan med studier på Hjo folkhögskola i början på 2000-talet. Fram till 2012 har Andreas varit anställd som kyrkomusiker i olika församlingar i Svenska kyrkan i Göteborgs stift, senast 2006-2012 i Frillesås pastorat med huvudsakligt ansvar för musiken i Gällinge och Idala församlingar.
Parallellt med kyrkomusikertjänsten har han på deltid haft olika uppdrag i Tangenttryckaren och framförallt har det då handlat om pianostämningar, instrumentreparationer, konserter, solosång och musik vid vigslar och begravningar.

Vad är det som är unikt med Tangenttryckaren?

-Jag tror att det är bredden som gör det. Framförallt är det ett stort plus att jag som instrumenttekniker och stämmare även har en gedigen utbildning och erfarenhet som musiker. Det tror jag inte är så jättevanligt i vår bransch!

Den fjärde februari 2011 kunde man läsa en artikel i Hallands Nyheter om Andreas. Följande text är saxad därifrån:

“Han är organist och pianist, och spelar även dragspel, gitarr, fiol och bas. Men Andreas Hjalmarsson nöjer sig inte med det. Han även renoverar och reparerar instrument.

– Det gör jag mest för att jag tycker det är roligt. Inkomsten ser jag mer som en bonus, säger han.

–  Jag var väl i tioårsåldern när jag på allvar blev nyfiken på pianot. När pianostämmaren Bengt Bergde var hemma och stämde pianot satt jag hela tiden bredvid och tittade på, minns han.

I övre tonåren hade musicerandet avancerat till en nivå långt bortom barnaårens klinkande och ackord-sökande. Han tog sång- och pianolektioner för bland andra Inga Johansson och slipades senare av Varbergsorganisten Erik Mohlin som lärde honom smakfulla övergångar och harmonier som inte många andra behärskar.

– Genom min uppväxt inom kyrkan föll det sig naturligt att jag i första hand skulle ägna mig åt orgelspel och den sakrala musiken, förklarar Andreas sitt yrkesval.

Vägen till kantorspallen gick via två års utbildning vid Musikhögskolan i Malmö. Där upptäcktes att han även har absolut gehör.

–  Jag visste inte om det själv utan det var en lärare på skolan som upptäckte det. Att ha absolut gehör är naturligtvis en stor tillgång men det innebär också att jag kan känna stor frustration när ett instrument som jag ska spela offentligt på är ostämt.

Tonsäkerheten i kombination med ett tekniskt intresse och ett praktiskt handlag har lett till att Andreas också reparerar och renoverar instrument.”